سامانه جامع تجارت اعلام کرد مجوز ثبتسفارش واردات خودرو برای جانبازانی که ارز آن را به طور کامل تا پیش از 1 فروردین 1405 تامین کردهاند، بازگشایی شده است. این گروه از بررسی سیستمی سهمیه معاف میشوند و میتوانند فرآیند واردات خود را ادامه دهند. البته این مجوز مشروط به عدم افزایش ارزش پرونده، عدم تغییر حوزه سهمیه و ثابت ماندن محل تامین ارز است.
بازگشایی سامانه برای ثبتسفارشهای دارای تامین ارز
بر اساس اطلاعیه رسمی سامانه جامع تجارت و پیرو تصمیمات اتخاذ شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرآیند ثبتسفارش برای واردات خودروهای سواری ویژه جانبازان مجدداً فعال شد. این بازگشایی به طور مشخص شامل پروندههایی است که فرآیند تامین ارز آنها به صورت کامل تا قبل از تاریخ 1 فروردین 1405 نهایی شده باشد. مطابق این دستورالعمل، این گروه از ثبتسفارشها از بررسی سیستمی سهمیه معاف خواهند بود و مسیر ادامه فرآیند برای آنها هموار شده است.
شروط کلیدی برای تمدید یا ویرایش مجوزها
وزارت صمت تاکید کرده است که بهرهمندی از این معافیت و امکان ویرایش یا تمدید مجوز، تنها در صورت رعایت 3 شرط الزامی امکانپذیر است. شرط اول، عدم افزایش ارزش پرونده ثبتسفارش است. شرط دوم، عدم تغییر در حوزه سهمیهای است که پیشتر به فرد تخصیص داده شده بود. در نهایت، شرط سوم بر عدم تغییر محل تأمین ارز و نوع ارز دریافتی تاکید دارد. در صورت نقض هر یک از شروط سهگانه فوق، پرونده به صورت خودکار از شمول این معافیت خارج شده و مجوز آن رد خواهد شد.
***
تصمیم جدید وزارت صمت، یک گام اجرایی برای رفع بلاتکلیفی گروهی از جانبازان است که تعهدات مالی خود را برای واردات خودرو انجام داده بودند. این اقدام با معاف کردن پروندههای دارای تامین ارز از بررسی مجدد سهمیه، بوروکراسی را برای این گروه مشخص کاهش میدهد و فرآیند واردات را تسریع میکند. در مجموع، این اطلاعیه یک اقدام برای به سرانجام رساندن تعهدات قبلی و ساماندهی به پروندههای موجود در صف واردات محسوب میشود.