مدیر نوسازی ناوگان حملونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از آغاز فاز اجرایی طرح بزرگ نوسازی ۲۶ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور خبر داد. این طرح شامل جایگزینی ۶ هزار تاکسی برقی و ۲۰ هزار تاکسی دوگانهسوز است. تمرکز برقیسازی بر کلانشهر تهران با هدفگذاری ۴ هزار دستگاه بوده که تاکنون ۴۱۰ دستگاه تحویل شده است. تسهیلات ویژهای نظیر وام ۱۲۰۰ میلیارد تومانی با سود صفر درصد برای خودروهای برقی و وام ۴۰۰ میلیون تومانی برای خودروهای دوگانهسوز در نظر گرفته شده است.
آغاز یکی از بزرگترین پروژههای نوسازی با محوریت خودروهای پاک
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در راستای اجرای سیاستهای کلان دولت برای ارتقای کیفی ناوگان حملونقل عمومی، یکی از گستردهترین برنامههای نوسازی تاریخ تاکسیرانی را کلید زد. محمد صادق حاتمی، مدیر نوسازی ناوگان ایدرو، اعلام کرد که این طرح با هدف جایگزینی ۲۶ هزار تاکسی فرسوده وارد مرحله عملیاتی شده است. در این استراتژی، ترکیب سبد سوختی ناوگان شامل ۶ هزار خودروی تمام برقی برای کاهش آلایندگی در هسته مرکزی شهرها و ۲۰ هزار خودروی دوگانهسوز برای پوشش سایر مناطق در نظر گرفته شده است. این اقدام گامی اساسی جهت مقابله با آلودگی هوا و مدرنسازی چهره بصری شهرها محسوب میشود.
تسهیلات ویژه با سود صفر درصد برای رانندگان تاکسی برقی تهران
تمرکز اصلی بخش برقیسازی ناوگان بر کلانشهر تهران معطوف شده است. در این راستا، تأمین ۴ هزار دستگاه تاکسی برقی برنامهریزی شده که تا این لحظه فرآیند تحویل ۴۱۰ دستگاه به رانندگان تکمیل شده است. برای تسهیل این گذار تکنولوژیک، بسته حمایتی مالی قدرتمندی طراحی شده است. این بسته شامل تخصیص تسهیلات تا سقف ۱۲۰۰ میلیارد تومان با نرخ سود استثنایی صفر درصد است. اقساط ماهانه این وام معادل ۱۲ میلیون تومان تعیین شده تا فشار مالی ناشی از بازپرداخت برای رانندگان به حداقل برسد. علاوه بر این، مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان نیز به عنوان ارزش لاشه خودروی فرسوده (اسقاط) از قیمت نهایی کسر خواهد شد که انگیزه مالی مضاعفی ایجاد میکند.
توسعه ناوگان دوگانهسوز در کلانشهرها و کاهش آورده نقدی متقاضیان
همزمان با طرح برقیسازی، نوسازی تاکسیهای دوگانهسوز (مدل سورن/سمند) در سایر کلانشهرها نیز با جدیت دنبال میشود. طبق آمارهای رسمی، تاکنون ۹۰۰ راننده برای شرکت در این طرح ثبتنام کردهاند. با توجه به قیمت خودرو که حدود ۸۸۰ میلیون تومان برآورد میشود، سازوکار مالی به گونهای تنظیم شده که سهم پرداختی راننده کاهش یابد. تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی برای این متقاضیان در نظر گرفته شده که طی هفته آینده آماده پرداخت خواهد بود. در این بخش نیز همانند خودروهای برقی، مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان بابت گواهی اسقاط از مجموع قیمت کسر میشود تا نوسازی برای قشر زحمتکش تاکسیرانی مقرونبهصرفه باشد.
***
اجرای موفق این طرح ملی، اثرات قابل توجهی بر اقتصاد انرژی و محیط زیست کشور خواهد داشت. برآوردها نشان میدهد که با تحقق کامل این نوسازی، سالانه حدود ۱۳۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت مایع صرفهجویی خواهد شد که رقمی چشمگیر در تراز انرژی کشور است. همچنین، ارائه تسهیلات با سود صفر درصد، سیگنالی مثبت از سوی دولت برای حمایت عملی از هوای پاک و کاهش هزینههای سربار رانندگان است. ترکیب وامهای کمبهره و ارزشگذاری مناسب خودروهای اسقاطی، موانع مالی را که همواره سد راه نوسازی بودهاند، تا حد زیادی مرتفع میسازد.
