آرش رساایزدی، معاون سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، از تمدید لغو اجرای طرح ترافیک در روزهای شنبه و یکشنبه، 15 و 16 فروردین 1405 خبر داد. این تصمیم که در پی شرایط ویژه ناشی از حملات اخیر به کشور اتخاذ شده، با هدف تسهیل تردد شهروندان در پایان تعطیلات نوروزی اجرا میشود و تداوم آن برای روزهای بعد، پس از پایش وضعیت ترافیکی شهر در این 2 روز مشخص و اعلام خواهد شد.
تمدید تعلیق طرح ترافیک تهران در روزهای 15 و 16 فروردین
معاون سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که محدودیتهای تردد در محدوده طرح ترافیک، در نخستین روزهای کاری پس از تعطیلات نوروز یعنی شنبه و یکشنبه پیش رو اعمال نخواهد شد. این رویه که از زمان آغاز درگیریها در 9 اسفند سال گذشته کلید خورده بود، اکنون برای 48 ساعت دیگر تمدید شده است تا مدیریت شهری فرصت کافی برای ارزیابی شرایط جدید ترافیکی و امنیتی پایتخت را داشته باشد.
بازخوانی روند لغو محدودیتها از آغاز بحران نظامی
طبق اظهارات رساایزدی، لغو اجرای طرح ترافیک از روز شنبه 9 اسفند 1404 و همزمان با آغاز حملات متجاوزانه به کشور در دستور کار قرار گرفت. پیش از این مقرر شده بود که این وضعیت تا پایان تعطیلات رسمی نوروز ادامه یابد؛ اما با توجه به شرایط موجود، تصمیمگیرندگان حوزه ترافیک تهران ترجیح دادند این تسهیلات را برای روزهای 15 و 16 فروردین نیز پابرجا نگه دارند تا فشار ناشی از سفرهای بازگشت و ترددهای شهری کاهش یابد.
توقف موقت جریمههای ورود به محدوده و سامانههای مجوزدهی
در حالی که پیش از این ورود به محدوده طرح ترافیک مستلزم ثبتنام در سامانه «تهران من» یا اپلیکیشن «شهرزاد» و پرداخت عوارض بود، در روزهای مذکور هیچ جریمهای برای ورود خودروها ثبت نمیشود. پیشتر، خودروهای فاقد مجوز روزانه یا بلندمدت با جریمه 492000 تومانی (معادل 4 میلیون و 920 هزار ریال) مواجه میشدند که اکنون با لغو موقت طرح، این فرآیند متوقف شده است. شهرداری تهران اعلام کرده است که تصمیم نهایی برای بازگشت به روال عادی یا تداوم لغو طرح، پس از بررسی گزارشهای ترافیکی روز یکشنبه اطلاعرسانی میشود.
***
این اقدام با کاهش تمرکز جمعیت در حملونقل عمومی در شرایط بحرانی، هزینههای احتمالی ناشی از خطرات امنیتی را کاهش داده و به نوعی مدیریت غیرمستقیم بحران در سطح معابر پایتخت محسوب میشود.