ناترازی انرژی

مدیران فولاد خوزستان: همدلی و انسجام، کلید عبور از چالش‌ها

در سومین جلسه کمیته راهبری گروه فولاد خوزستان در سال 1404، مدیران ارشد بر اصل همدلی به عنوان رمز موفقیت سازمان در برابر چالش‌هایی نظیر ناترازی انرژی تاکید کردند. محمد نیکوکار، قائم مقام مدیرعامل، این هم‌افزایی را عامل اصلی تداوم تولید دانست. همچنین، علیرضا مخبر دزفولی، دیگر قائم مقام شرکت، انسجام کنونی میان تیم مدیریتی و کارکنان را در طول 26 سال خدمت خود بی‌سابقه توصیف کرد. وی به حمایت‌های ملی و استانی و همچنین سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های جدید به عنوان راهکارهای مقابله با بحران انرژی اشاره نمود.

Read more

ارزیابی استراتژیک تولید در مجتمع مس سونگون با حضور مدیرعامل شرکت ملی مس

طی جلسه‌ای به ریاست دکتر سیدمصطفی فیض، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، عملکرد تولیدی مجتمع مس سونگون از ابتدای سال جاری مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت. در این نشست، چالش‌های کلیدی نظیر تأثیر ناترازی انرژی بر تولید و موانع حمل‌ونقل بررسی شد. همچنین، ضمن مرور گزارش‌های عملکردی و ایمنی، راهکارهای اجرایی برای رفع موانع و تسریع در طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی مجتمع در دستور کار قرار گرفت.

Read more

اوج‌گیری معاملات برق در بورس انرژی؛ مدیران نیروگاهی به حمایت از اقتصاد بازار فراخوانده شدند

در سی و دومین میز صنعت سازمان بورس، چالش‌های صنعت نیروگاهی با حضور مدیران این صنعت و مسئولان بازار سرمایه بررسی شد. محمد نظیفی، مدیرعامل بورس انرژی، از جهش ارزش معاملات بازار برق به 7.2 همت در اردیبهشت 1404 خبر داد. این رقم رشد چشمگیری نسبت به عدد 2 همت در مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. وی با اشاره به معامله حدود 30 درصد از برق کشور در بورس انرژی، از مدیران صنعت نیروگاهی خواست تا از رویکردهای بازارمحور حمایت کنند. سازمان بورس نیز متعهد شد تا مشکلات این صنعت از جمله قیمت‌گذاری دستوری و ناترازی انرژی را برای حل‌وفصل به نهادهای ذی‌ربط منعکس نماید.

Read more

توسعه بازار برق در بورس انرژی؛ محور دیدار راهبردی مدیران عامل توانیر و بورس انرژی

در دیدار مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل توانیر، با محمد نظیفی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، بر توسعه همکاری‌های مشترک تأکید شد. طرفین افزایش سهم معاملات برق در بورس انرژی را به عنوان یک هدف کلیدی و همسو با قانون برنامه 7 توسعه مطرح کردند. در این نشست، راهکارهایی برای افزایش جذابیت معاملات و بهبود محیط کسب‌وکار فعالان این صنعت مورد بحث قرار گرفت. این همکاری‌ها با هدف توسعه سرمایه‌محور و کاهش ناترازی انرژی در کشور دنبال می‌شود.

Read more

برنامه راهبردی فولاد آلیاژی ایران برای تولید پایدار: تملک نیروگاه حرارتی در دستور کار قرار گرفت

شرکت فولاد آلیاژی ایران در راستای رفع ناترازی انرژی و دستیابی به حداکثر ظرفیت تولید، برنامه تملک یک واحد نیروگاه حرارتی را اعلام کرد. محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل شرکت، این اقدام را در کنار توسعه زیرساخت‌ها و احداث نیروگاه خورشیدی، محور اصلی برنامه‌های این شرکت برای تأمین برق پایدار دانست. وی همچنین بر تسریع در تکمیل طرح‌های توسعه با تأمین مالی جدید و بهبود شرایط معیشتی کارکنان به عنوان اولویت‌های فوری شرکت تأکید کرد. این برنامه‌ها مورد حمایت نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

Read more

چگونه ناتراتزی را دور بزنیم؟ انرژی‌های پاک میان‌بر عبور از ناترازی

ایران با چالش جدی ناترازی انرژی، به‌ویژه کسری پیش‌بینی‌شده 24000 مگاواتی برق تا سال 1404 مواجه است. برنامه هفتم توسعه، بهره‌برداری سالانه 12000 مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر را هدف‌گذاری کرده، اما عدم سودآوری تاریخی صنعت نیروگاهی مانع بزرگی محسوب می‌شود. راه‌اندازی تابلوی برق سبز در بورس انرژی ایران در خرداد 1402، با ایجاد بازاری شفاف و رقابتی و ارائه مشوق‌هایی نظیر عدم اعمال مدیریت مصرف برای خریداران، راهکاری امیدبخش برای جذب سرمایه و توسعه پایدار انرژی‌های پاک ارائه کرده است. این اقدام، جذابیت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داده و گامی کلیدی در جهت تحقق اهداف توسعه و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی به شمار می‌رود.

Read more

صعود خیره‌کننده فروش ملی مس: تحقق درآمد ۳۱ همتی و رشد ۴۶ درصدی در ۲ ماهه ابتدایی ۱۴۰۴

شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) در ۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۴، علی‌رغم چالش‌های ناشی از ناترازی انرژی، به فروش بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومانی دست یافت. این میزان فروش، نشان‌دهنده رشد چشمگیر ۴۶ درصدی نسبت به رقم ۲۱ هزار میلیارد تومانی دوره مشابه سال گذشته است. کاتد با فروش ۳۲۹۶۰ تن، نقشی محوری داشته و حدود ۷۶ درصد از کل این درآمد را به خود اختصاص داده است. همچنین، صادرات شرکت در این بازه زمانی به ۶۳۴۸ میلیارد تومان رسید که بیانگر حضور موثر فملی در بازارهای بین‌المللی است.

Read more

تفاهم‌نامه ۲ میلیارد دلاری هلدینگ خلیج‌ فارس با بانک‌های ملت و تجارت برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با امضای تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه با بانک‌های ملت و تجارت، گام بزرگی در جهت احداث 5000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی برداشت. این پروژه با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری، به منظور تأمین برق مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی و کاهش ناترازی انرژی در کشور اجرا خواهد شد.

Read more

فولاد خوزستان؛ پیشگام توسعه صنعتی با عبور از محدودیت‌ها و ثبت رکوردهای تولید و صادرات

شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۴ با ثبت رکوردهای بی‌نظیر در تولید، صادرات و نوآوری تکنولوژیک به‌عنوان یکی از موفق‌ترین بازیگران صنعت ایران در دوران تحریم شناخته شد. این شرکت، با ایستادگی در برابر چالش‌های ناترازی انرژی و فشارهای داخلی و خارجی، نه‌تنها رکوردهای ۴۰ ساله تولید خود را جابه‌جا کرد، بلکه با توسعه فناوری‌های سبز و پیشرو، تثبیت جایگاه خود در بازارهای داخلی و صادراتی و سرمایه‌گذاری در استقلال انرژی، الگویی از تاب‌آوری و مدیریت استراتژیک را ارائه کرد. دستاوردهای کلیدی شامل رکورد تولید، صادرات ۵.۸ میلیون تنی در چهار سال گذشته، پروژه‌های تحول‌آفرین بازیافت صنعتی و احداث نیروگاه‌های عظیم است که می‌تواند معیار جدیدی برای توسعه صنعت فولاد کشور باشد.

Read more

بورس انرژی ایران؛ گام‌های راهبردی برای مرجعیت قیمتی در منطقه با نوآوری در ابزارهای مالی

محمد نظیفی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) از برنامه‌های تحول‌آفرین این بورس برای تبدیل شدن به مرجع قیمتی در سطح داخلی و منطقه‌ای خبر داد. وی با تأکید بر اهمیت ظرفیت ژئوپلیتیک و منابع انرژی ایران، اصلاح ساختارهای سنتی، توسعه ابزارهای مالی و معاملاتی، و فراهم‌کردن زیرساخت‌های نوین فناوری را از گام‌های اساسی برای تحقق این هدف عنوان کرد. نظیفی همچنین بر نقش بورس انرژی در شفافیت قیمت‌ها، جذب سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و مدیریت چالش‌هایی نظیر ناترازی انرژی تأکید کرد. معرفی ابزارهای جدید مالی، توسعه توکن انرژی و تعامل با نهادهای سیاست‌گذار نیز بخشی از برنامه‌های این بورس در سال جاری هستند.

Read more