ناترازی انرژی

تقسیم سود 42 تومانی «کاوه»

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در مجمع عمومی عادی سالیانه، تقسیم سود 420 ریالی (42 تومان) به ازای هر سهم را تصویب کرد. این شرکت در سال مالی 1403 با وجود محدودیت‌های شدید انرژی، به سود خالص حدود 4 همتی دست یافت و جایگاه خود را به عنوان سومین تولیدکننده شمش فولادی کشور حفظ کرد. «کاوه» با پیشرفت 53 درصدی پروژه کارخانه آهن اسفنجی و آغاز پروژه‌های نیروگاهی متعدد، استراتژی خود را بر تولید بدون توقف و خودکفایی در تأمین انرژی متمرکز کرده است.

Read more

عبور بورس انرژی از مرز 1000 پذیرش کالا و اوراق

بورس انرژی ایران با ثبت رکوردی تازه، از مرز پذیرش 1004 کالا و اوراق بهادار عبور کرد. این دستاورد حاصل فعالیت 519 عرضه‌کننده منحصر به فرد و برگزاری 64 هیئت پذیرش و 219 کمیته عرضه از زمان تأسیس است. در این میان، تابلوی برق با پذیرش 414 کالا، شامل 97 نیروگاه عادی، 117 نیروگاه تجدیدپذیر و 200 نیروگاه برق آزاد، رکورددار بیشترین تعداد پذیرش در بازار فیزیکی است. همچنین، تاکنون 64 اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش بالغ بر 1,130 هزار میلیارد ریال برای تأمین مالی شرکت‌ها پذیرش شده است.

Read more

عملکرد درخشان چادرملو: جهش 60 درصدی درآمد در بهار 1403

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در 3 ماهه نخست سال 1403، با ثبت درآمد عملیاتی بیش از 22 هزار میلیارد تومان، رشد 60 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرد. سود خالص این شرکت نیز با وجود چالش‌هایی مانند ناترازی انرژی، با افزایشی 28 درصدی به 7 هزار و 500 میلیارد تومان رسید. چادرملو در تولید تمام محصولات اصلی خود از جمله کنسانتره و شمش فولاد، از برنامه‌های مصوب خود پیشی گرفته است.

Read more

فولاد اکسین با نیروگاه اختصاصی به جنگ ناترازی انرژی می‌رود

شرکت فولاد اکسین خوزستان در حاشیه مجمع سالانه 1403، از 4 محور استراتژیک برای دستیابی به خودکفایی در تأمین انرژی رونمایی کرد. مدیرعامل این شرکت، مهندس محمود لندی، مهم‌ترین این برنامه‌ها را پیشنهاد احداث نیروگاه برق اختصاصی و اجرای طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی اعلام کرد. این طرح‌ها با هدف عبور از بحران ناترازی انرژی، ارتقای رقابت‌پذیری و تضمین سودآوری بلندمدت تدوین شده‌اند. شروع عملیات اجرایی نیروگاه در صورت تصویب سهامداران، برای نیمه دوم سال 1404 پیش‌بینی می‌شود.

Read more

خودکفایی انرژی فولاد اکسین با نیروگاه و ذخیره گاز

شرکت فولاد اکسین خوزستان برای مقابله با چالش ناترازی انرژی و تضمین پایداری تولید، برنامه‌های راهبردی خود را اعلام کرد. این شرکت طرح احداث یک نیروگاه اختصاصی برق را در دستور کار دارد که عملیات اجرایی آن در صورت تصویب سهامداران، از نیمه دوم سال جاری آغاز می‌شود. علاوه بر این، فولاد اکسین برای پیشگیری از بحران‌های ناشی از کمبود گاز، طرحی برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی تدوین کرده که به‌زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

Read more

تأمین پایدار انرژی و مواد اولیه؛ استراتژی فولاد هرمزگان

مدیر خرید فولاد هرمزگان از پایداری وضعیت تأمین مواد اولیه و مصرفی شرکت علی‌رغم چالش‌ها خبر داد. هومن پاکزاد اعلام کرد بالغ بر 85 درصد متریال مورد نیاز خطوط تولید از منابع داخلی تأمین می‌شود. او چالش‌های اصلی این صنعت را کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، ناترازی انرژی و تأمین مالی عنوان کرد. همچنین این شرکت برای عبور از ظرفیت اسمی تولید، از 15 ماه گذشته اقدام به خرید برق آزاد از منابع مختلف برای کاهش توقفات کرده است.

Read more

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس: قطع برق صنایع سرمایه‌گذار در انرژی خورشیدی غیرقانونی است

رمضانعلی سنگدوینی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس، اعلام کرد قطع برق صنایع بزرگی که در نیروگاه‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مغایر با قانون و مصوبات وزارت نیرو است. او این اقدام را آسان‌ترین راه برای مدیریت ناترازی و مضر برای اقتصاد کشور دانست. وی تاکید کرد که صنایعی مانند فولاد مبارکه، با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و با استناد به قانون جهش تولید دانش‌بنیان، نباید با قطعی برق مواجه شوند و عدم اجرای این مصوبات مانعی برای توسعه انرژی‌های پاک است.

Read more

تحقق خودکفایی انرژی در فولاد مبارکه؛ بهره‌برداری از آب دریای عمان تا یک ماه آینده

سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد فاز نهایی پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، طی یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. او همچنین از افتتاح فاز اول نیروگاه خورشیدی 600 مگاواتی با ظرفیت 120 مگاوات خبر داد و تأکید کرد که با این اقدام، خودتأمینی برق شرکت به 850 مگاوات رسیده است. با برنامه‌ریزی برای افزودن 420 مگاوات دیگر تا پایان سال، فولاد مبارکه در مسیر تولید فولاد سبز و استقلال از شبکه سراسری گام‌های بزرگی برمی‌دارد.

Read more

چرا رئیس‌جمهور نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه را افتتاح کرد؟

سید محمد اتابک، وزیر صمت، در حاشیه افتتاح نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه، این اقدام را حرکتی استراتژیک در راستای کاهش ناترازی انرژی و حمایت از صنعت کشور توصیف کرد. وی با اشاره به افتتاح این پروژه توسط رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس، بر اهمیت ملی آن برای توسعه انرژی‌های پاک تأکید نمود. وزیر صمت ضمن اشاره به وجود بیش از 11 هزار مگاوات پروژه برق در دست اجرا در کشور، ابراز امیدواری کرد که با عمل به تعهدات، صنایع در سال جاری آسیب کمتری از محدودیت‌های انرژی ببینند.

Read more

تعهد ملی به تولید؛ چگونه فولاد مبارکه به سمت فولاد سبز می‌رود؟

مشاور وزیر صمت، ساخت نیروگاه خورشیدی 600 مگاواتی توسط فولاد مبارکه را گامی مهم در مسیر خودتأمینی انرژی و تحقق «فولاد سبز» خواند. سید عباس حسینی اعلام کرد با افتتاح فاز نخست این پروژه، 120 مگاوات برق به شبکه داخلی این شرکت تزریق می‌شود. او ضمن اشاره به مذاکرات با وزارت نیرو برای جلوگیری از قطع برق صنایع خودتأمین، تأکید کرد که هرگونه کاهش تولید در فولاد مبارکه به دلیل قطعی برق برای وزارت صمت قابل قبول نیست.

Read more