روایت ۴ دهه تحول صنعت؛ از چالش تحریم تا راهکار بومی‌سازی

سمینار تخصصی «بررسی تحول صنعت ایران در ۴ دهه اخیر» با سخنرانی غلامرضا شافعی، وزیر اسبق صنایع و معادن، در شرکت پارس‌خودرو برگزار شد. شافعی در این نشست ضمن واکاوی اثرات مخرب تحریم‌ها بر صنعت خودرو، راهکار عبور از بحران را در توسعه پلتفرم‌های جدید و افزایش عمق داخلی‌سازی دانست. وی همچنین با استناد به کتاب خود، تجربیات مدیریتی سال‌های گذشته را برای مدیران فعلی تشریح کرد.

واکاوی تاریخی صنعت در پارس‌خودرو

شرکت پارس‌خودرو میزبان یک رویداد آموزشی راهبردی با عنوان «بررسی تحول صنعت ایران در ۴ دهه اخیر» بود. سخنران ویژه این مراسم، مهندس غلامرضا شافعی بود که هم‌اکنون ریاست هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران را بر عهده دارد و سابقه وزارت صنایع و معادن را در کارنامه خود ثبت کرده است. هدف اصلی این سمینار، بازخوانی مسیر طی‌شده صنعت کشور پس از انقلاب، شناسایی نقاط عطف مدیریتی و انتقال دانش ضمنی انباشته‌شده به نسل جدید مدیران صنعتی بود. حضور چهره‌ای با تجربه کلان در سطح وزارتخانه، وزن کارشناسی این نشست را دوچندان کرد.

تحریم؛ سرعت‌گیر اصلی توسعه خودرو

وزیر اسبق صنایع و معادن در بخشی از سخنان خود به کالبدشکافی موانع توسعه پرداخت. شافعی «تحریم‌های بین‌المللی» را یکی از جدی‌ترین و اثرگذارترین چالش‌های صنعت خودروسازی در سال‌های اخیر معرفی کرد. به گفته وی، محدودیت‌های ناشی از تحریم، جریان انتقال تکنولوژی و تأمین قطعات را با دشواری مواجه کرده است. با این حال، وی تأکید کرد که صنعتگران ایرانی در دوره‌های مختلف نشان داده‌اند که توانایی تطبیق با شرایط سخت و عبور از گردنه‌های دشوار را دارند، مشروط بر اینکه استراتژی‌های درستی اتخاذ شود.

سه رکن اصلی برای جهش کیفیت و تولید

غلامرضا شافعی نسخه شفابخش صنعت خودرو در شرایط فعلی را در ۳ محور اصلی خلاصه کرد. نخست، «توسعه پلتفرم‌های جدید» که زیربنای تنوع محصول و رضایت مشتری است. دوم، «افزایش داخلی‌سازی» که منجر به کاهش ارزبری و استقلال صنعتی می‌شود. و سوم، ایجاد «سازوکارهای انگیزشی» برای نیروی انسانی که موتور محرک بهره‌وری و ارتقای کیفیت محسوب می‌شود. رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی مس معتقد است بدون توجه هم‌زمان به سخت‌افزار (پلتفرم) و نرم‌افزار (انگیزه کارکنان)، دستیابی به اهداف کلان میسر نخواهد بود.

انتقال تجربه مکتوب مدیریتی

بخش پایانی این سمینار به معرفی منابع دانشی اختصاص داشت. شافعی با اشاره به کتاب تألیفی خود با عنوان «آزمون‌ها و آزموده‌ها»، تلاش کرد تا پلی میان تئوری و عمل برقرار کند. وی گزیده‌ای از تجربیات و چالش‌های واقعی ذکر شده در این کتاب را برای حاضرین تشریح کرد. ارائه این تجربیات که حاصل سال‌ها مدیریت در سطوح کلان صنعتی است، به عنوان یک نقشه راه عملی برای مدیران پارس‌خودرو مطرح شد تا از تکرار آزمون و خطاهای گذشته پرهیز کنند.

***

حضور رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی مس (به عنوان یک صنعت بالادستی و ارزآور) در جمع خودروسازان (صنعت پایین‌دستی و مصرف‌کننده)، نشان‌دهنده اهمیت انتقال تجربه بین‌بخشی در اقتصاد ایران است. تأکید شافعی بر «پلتفرم» و «داخلی‌سازی»، دقیقاً پاشنه آشیل فعلی خودروسازی است که به دلیل وابستگی ارزی، آسیب‌پذیر شده است. استفاده از تجربیات وزرای پیشین که دوره‌های بحرانی دهه ۶۰ و ۷۰ را مدیریت کرده‌اند، می‌تواند الگوی مناسبی برای عبور از شرایط تحریمی فعلی باشد.

Related posts

نسخه بانک اقتصاد نوین برای موازنه حقوق بانک و مشتریان

جذب ۵۷ هزار مشتری جدید با طرح «آساوام» بانک اقتصاد نوین

هت‌تریک تاریخی آریاساسول در تولید پلی‌اتیلن سنگین