پتروشیمی زاگرس در مهر ماه 1404 به عملکرد مالی خیرهکنندهای دست یافت. این شرکت با ثبت فروش 255 هزار میلیارد ریالی، رشد 94 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل را تجربه کرد. این جهش چشمگیر نتیجه افزایش حجم فروش داخلی و صادراتی، به ترتیب به میزان 20% و 24% نسبت به ماه قبل، بوده است. متانول صادراتی با نرخ فروش 187 میلیون ریال در هر تن، ستاره اصلی این گزارش عملکرد موفق بود.
جهش 94 درصدی فروش در مهر 1404
شرکت پتروشیمی زاگرس گزارش عملکرد مهر ماه 1404 خود را با یک رکوردشکنی منتشر کرد. مجموع فروش این شرکت به رقم 255 هزار میلیارد ریال رسید. این عدد در مقایسه با فروش 210 هزار میلیارد ریالی شهریور ماه، رشد 21 درصدی را نشان میدهد. همچنین، این عملکرد نسبت به فروش 131 هزار میلیارد ریالی مهر 1403، یک جهش قابل توجه 94 درصدی را ثبت کرده است.
رشد همزمان فروش داخلی و صادراتی
جزئیات گزارش نشان میدهد که هم فروش داخلی و هم صادرات، موتور محرک این رشد بودهاند. در مهر 1404، فروش داخلی شرکت با حجم 556 هزار تن به ارزش 9,332 میلیارد ریال رسید. در بخش صادرات نیز، حجم فروش 1.3 میلیون تنی، درآمدی بالغ بر 245,922 میلیارد ریال را به همراه داشت. بیشترین نرخ فروش متعلق به متانول صادراتی بود که با نرخ بیش از 187 میلیون ریال برای هر تن معامله شد.
مقایسه عملکرد ماهانه و سالانه فروش
بررسی مقایسهای عملکرد زاگرس، ابعاد رشد را بهتر نمایان میکند. حجم فروش داخلی نسبت به شهریور 1404 حدود 20% و مبلغ آن 16% افزایش یافت. همزمان، حجم صادرات 24% و ارزش آن 21% رشد کرد. در مقایسه با مهر سال گذشته نیز، حجم فروش داخلی 18% و ارزش آن 52% بیشتر شده است. این در حالی است که حجم صادرات 34% و ارزش آن 96% نسبت به دوره مشابه سال قبل جهش داشته است.
افزایش هزینههای تولید؛ انرژی و گاز خوراک
در کنار رشد درآمدها، هزینههای تولید نیز افزایش یافته است. هزینه انرژی مصرفی پتروشیمی زاگرس در مهر 1404 به 5,966 میلیارد ریال رسید که نسبت به ماه قبل 20% رشد دارد. هزینه خرید مواد اولیه که عمدتاً مربوط به گاز خوراک است، با رشد 25 درصدی به 104,880 میلیارد ریال افزایش یافت. این شرکت در مهر ماه 1.15 میلیارد مترمکعب گاز خوراک مصرف کرده است.
***
جهش 94 درصدی فروش پتروشیمی زاگرس در مهر ماه، یک سیگنال قدرتمند از توان عملیاتی و بازاریابی این شرکت است. این رشد درآمدی در حالی محقق شده که هزینههای انرژی و خوراک نیز افزایش داشته است. این موضوع نشان میدهد که مدیریت توانسته حاشیه سود خود را با افزایش حجم تولید و صادرات حفظ کند. موفقیت در افزایش همزمان حجم و ارزش صادرات، بیانگر جایگاه مستحکم محصولات زاگرس در بازارهای بینالمللی است. این عملکرد مالی، پتانسیل بالای شرکت برای سودآوری و خلق ارزش برای سهامداران را در فصول آینده تایید میکند.