*رشد 38 درصدی درآمد در 5 ماه نخست سال
شرکت ملی صنایع مس ایران در گزارش فعالیت 5 ماهه خود تا پایان مرداد 1404، از دستاوردی چشمگیر در درآمد عملیاتی رونمایی کرد. مجموع فروش این شرکت به 79 هزار میلیارد تومان رسید. این عملکرد در مقایسه با رقم 58 هزار میلیارد تومانی ثبت شده در مدت مشابه سال 1403، نمایانگر یک رشد قابل توجه 38 درصدی است. این جهش درآمدی، نشان از بهبود عملکرد فروش و شرایط مطلوب بازار برای محصولات شرکت دارد.
*ثبت درآمد 19 هزار میلیاردی فقط در مردادماه
عملکرد ماهانه «فملی» نیز روندی صعودی را به تصویر میکشد. این شرکت در مردادماه 1404 به تنهایی موفق شد 19 هزار میلیارد تومان فروش به ثبت برساند. تفکیک این درآمد نشان میدهد که بازار داخلی با سهم 18 هزار میلیارد تومانی، همچنان تکیهگاه اصلی فروش شرکت است. در مقابل، سهم فروش صادراتی در این ماه معادل 873 میلیارد تومان بوده است.
*سهم 16 درصدی صادرات از کل درآمد
بررسی عملکرد صادراتی شرکت ملی صنایع مس ایران نشان میدهد که در مجموع 5 ماهه نخست سال جاری، 13 هزار میلیارد تومان درآمد از بازارهای بینالمللی حاصل شده است. این رقم، معادل 16 درصد از کل فروش 79 هزار میلیارد تومانی شرکت را تشکیل میدهد. محصولات صادراتی این شرکت عمدتاً شامل کاتد مس و محصولات نیمهساخته مسی بوده که در بازارهای جهانی عرضه شدهاند.
*کاتد؛ قلب تپنده و محور اصلی درآمدزایی
محصول استراتژیک کاتد مس، همچنان نقش محوری خود را به عنوان قلب تپنده درآمدزایی «فملی» حفظ کرده است. این محصول در مردادماه به تنهایی 64 درصد از کل فروش داخلی شرکت را به خود اختصاص داد. در مقیاس 5 ماهه نیز، کاتد مس با سهمی 56 درصدی از کل فروش، جایگاه خود را به عنوان اصلیترین منبع درآمدی شرکت تثبیت کرد.
*افزایش 40 درصدی فروش کاتد مس
آمارها نشان میدهد طی 5 ماه نخست سال 1404، مجموعاً 61 هزار تن کاتد مس توسط این شرکت به فروش رسیده است. این میزان فروش با میانگین نرخ 7,280 میلیون ریال برای هر تن انجام پذیرفت. مقایسه این عملکرد با دوره مشابه سال گذشته، حاکی از یک رشد 40 درصدی در ارزش فروش این محصول کلیدی است که تاثیر مستقیم بر جهش درآمدی کل شرکت داشته است.
***
گزارش عملکرد 5 ماهه شرکت ملی صنایع مس ایران، تصویری روشن از یک رشد پایدار و قدرتمند را به نمایش میگذارد. جهش 38 درصدی درآمد عملیاتی و رسیدن به فروش 79 هزار میلیارد تومانی، نشان از مدیریت کارآمد فروش و بهرهبرداری موفق از ظرفیتهای بازار داخلی و صادراتی است. محوریت کاتد مس به عنوان محصول استراتژیک و رشد 40 درصدی ارزش فروش آن، بیانگر جایگاه مستحکم «فملی» در زنجیره ارزش این فلز راهبردی است. حفظ سهم 16 درصدی صادرات در کنار تسلط بر بازار داخلی، انعطافپذیری و توان رقابتی بالای این شرکت را در شرایط مختلف اقتصادی تایید میکند.